Loading...

Lumen Blog #1

//Lumen Blog #1

Lumen Blog #1

Oké toegegeven: Deze uitspraak is wellicht ietwat overdreven maar toch horen wij met enige regelmaat vergelijkbare opmerkingen wanneer we potentiële opdrachtgevers melden dat we in Zwolle gevestigd zijn met onze locatie.

En nee, Zwolle ligt inderdaad niet in de Randstad maar onze mooie stad ligt ook niet aan de andere kant van de wereld. Wat overigens ook geldt voor steden zoals Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Arnhem en Nijmegen. En er is nieuws onder de zon… gebleken is dat de kwaliteit van een locatie sterk afhankelijk is van de doelgroep of reden van een evenement, in plaats van dan dat de kwaliteit van het evenement afhangt van de locatieligging.

Uit het jaarlijks Locatie Onderzoek van High Profiles komt duidelijk naar voren dat er sterke verschillen zijn qua reisbereidheid tussen verschillende regio’s maar dat meer liefst 50%  het niet erg vindt om 45 tot 90 minuten te reizen. Plat gezegd betekent dit dat de helft van alle opdrachtgevers kijkt binnen een cirkel van een uur reizen kijkt naar locaties, hoe groot is dat gebied dan wel niet gezien vanuit het perspectief van een opdrachtgever?

In de top 5 van meest belangrijke criteria wordt wel gesproken over locaties maar dan meer over ligging en/of omgeving, daarnaast zijn uitstraling/sfeer, prijs/kwaliteit, bereikbaarheid en parkeergelegenheid de belangrijkste criteria waarop gekozen wordt voor een locatie. Dat ligt ook in lijn met de veronderstelling dat een locatie moet passen bij een bijeenkomst dan andersom. Wordt er een congres georganiseerd voor 300 bezoekers waarvan het merendeel van de bezoekers met een eigen auto komt dan zal de bereikbaarheid in combinatie met parkeergelegenheid veel belangrijker zijn dan wanneer er een brainstorm wordt gepland voor de marketingafdeling met 15 medewerkers.

Het grote voordeel van een locatie die buiten de drukbezochte Randstad ligt is dat de prijs vaak lager ligt dan vergelijkbare locaties in de Randstad. Ligt de gemiddelde kamerprijs in Amsterdam op €131  in 2017, buiten Amsterdam ligt deze op €88. Met een half uur tot een uur rijden extra is er dus een enorme besparing te maken op de totale kosten van een event, congres of seminar, wanneer je uitgaat van middelgroot event met bijvoorbeeld 100 hotelkamers.

Als de top 5 criteria langs de top 5 meest geboekte events wordt gelegd ben je geneigd om te zeggen dat bereikbaarheid een heikel punt is. Wanneer je als deelnemer of bezoeker op weg bent naar een vergadering, congres, training, teambuilding dag of een relatie evenement ben je meestal gebonden aan een tijdschema, waarbij dat voor een beurs bijvoorbeeld veel minder geldt. Tel daarbij op dat met de steeds toenemende filedruk in Nederland het qua reistijd beter is om vanuit de Randstad naar daarbuiten te rijden dan andersom.

Benieuwd naar het hele locatieonderzoek? https://www.locaties.nl/locatieonderzoek

 

Door |2018-11-01T09:23:35+00:00april 30th, 2018|Blog Lumen|1 Reactie

Eén reactie

  1. Johng546 juni 22, 2018 om 4:01 am - Antwoorden

    Thanks for another wonderful article. Where else could anybody get that kind of information in such an ideal way of writing? I have a presentation next week, and I’m on the look for such information. bdeeedeckaec

Geef een reactie