
Henri van Rheenen van CameraNu
Het is dinsdagochtend iets voor half tien als de telefoon gaat; mijn afspraak is er. Mooi op tijd, maar niet overdreven vroeg, precies zoals ik het graag zie. We zoeken een plekje in de lounge en na de welbekende koetjes en kalfjes en het bestellen van twee koffie, gaan we van start met het eerste interview voor onze nieuwe rubriek: ‘Gast aan het woord’
Tegenover mij zit Henri van Rheenen, inmiddels alweer 14 jaar werkzaam voor Cameranu. Begonnen als personeelslid nummer 30, maar door de jaren heen meegegroeid met het bedrijf dat inmiddels ruim 200 werknemers kent.
Inspireren en verbinden
Het van oorsprong Urker bedrijf wordt in 2003 opgestart door twee studievrienden. Henri zelf haakt in 2009 aan, het jaar waarin een nieuw magazijn met maar liefst 1600 m2 ruimte wordt gebouwd om alle foto- en videoapparatuur een plekje te geven. Toonaangevend voor de vaart waarmee het bedrijf voet aan de grond kreeg in Nederland.
Na eerdere functies als Commercieel Manager en Accountmanager, maakte Henri zo’n twee jaar geleden de overstap naar Event Manager. “Na de coronaperiode was ik op zoek naar een meer organiserende rol. Meer bezig zijn met de doelgroep en de influencers die daarvoor nodig zijn. De vacature van Event Manager sloot daar perfect op aan”, aldus Henri.
Als Event Manager richt Henri zich voornamelijk op de consument. Hij legt uit vanuit welk principe er gewerkt wordt bij Cameranu: “De why, how en what die we gedefinieerd hebben is dat we er alles aan doen om onze klanten te helpen om mooie beelden te maken. Dat doen we enerzijds door te adviseren bij het kiezen van producten, maar ook door onze klanten te omarmen door het aanbieden van evenementen.” Een voorbeeld zijn de zaterdagochtend lezingen met sprekers in de verschillende winkels in Nederland. “Door onze klanten niet alleen te adviseren maar ook te inspireren, maken we echt verbinding en zijn we meer dan alleen een retailer,” legt Henri uit.
Een nieuwe uitstraling
De groei van Cameranu.nl en de komst van steeds meer fysieke vestigingen, vroeg om een nieuw logo en een nieuwe naam: Cameranu. De uitstraling werd volledig vernieuwd en het management sprak de wens uit om het nieuwe design goed af te trappen onder zowel klanten als ook personeelsleden. Henri vertelt: “Het was belangrijk om de filosofie achter de rebranding bij iedereen duidelijk te maken. Daar wilde ik natuurlijk graag bij helpen, en zo ben ik op zoek gegaan naar een locatie waar we de interne kick-off van onze nieuwe uitstraling konden organiseren”.
En zo mochten we afgelopen februari 200 werknemers van Cameranu ontvangen in Zwolle. Een locatie in de regio was één van de kaders die al snel gesteld werd, legt Henri uit. “Veel werknemers wonen in deze regio, omdat het hoofdkantoor en magazijn nog altijd in Urk staan. Lumen was bekend vanuit een eerder partnership met PEC Zwolle (sinds 2018, red.), en zodoende ben ik met Lars in contact gekomen.”.
Precies zoals voor ogen
Tijdens het bespreken van de globale invulling van de avond, de gewenste ruimte en de benodigde techniek, blijkt dat Lumen precies heeft wat Cameranu voor ogen had voor het evenement. “Daarbij is het een unieke omgeving met een bijzondere ambiance, zo in het stadion van PEC Zwolle. Ook het contact met Lars verliep hartstikke goed. Het maken van duidelijke afspraken zorgt ervoor dat ik daar intern ook weer op kan anticiperen. Erg fijn!”, aldus Henri. De positieve verhalen van collega’s (Henri was zelf wegens ziekte helaas afwezig, red.) en leveranciers over het kwaliteitsniveau bevestigen dat het een geslaagde kick-off is geweest.
Als tip voor collega eventmanagers geeft Henri mee: “Stem vooraf goed intern je kaders af voordat je locaties gaat bellen en offertes gaat opvragen. Het werkt voor beide partijen prettig om goed voorbereid een gesprek in te gaan. Dat geeft een gezonde vibe en daar krijg je goede energie van!”